Retrospektiva koja prikazuje evoluciju dizajna koja se ogleda u promjeni stilova sjedećeg namještaja kroz vijekove


Toliko stolica, a malo vremena. Imajući to na umu, sakupili smo najznačajnije dizajne stolica u istoriji i istražili zašto ovi prekrasni komadi namještaja i danas krase mnoge domove. U ovoj retrospektivi kultnih stolica koje datiraju od 18. vijeka do danas, zapanjili smo se jednostavnom činjenicom da, iako je tadašnja moda već davno zaboravljena (poput steznika i perika), ove stolice imaju vječnu očaravajuću moć. Proučavajući ove dizajne mogli biste primijetiti još jednu zajedničku karakteristiku - dizajn stolica evoluirao je od visoko dekorativnih rezbarenih stilova, do radikalno minimiziranih ultra čistih linija, a zatim se okrenuo nevjerojatnoj, vještoj mješavini šika i minimalizma koju možete uočiti u današnjim modernim klasicima.

 

STOLICA AMERIČKE KRALJICE ANNE, JOHN ELLIOTT, 1750
1/20


Ova svojevremeno vrlo popularna stolica kombinira dvije vrline: europsku gracioznost i američku čvrstoću. Iako je kraljica Ana bila vladajući britanski monarh neposredno prije modernog vremena (a neovisnost SAD-a je još uvijek bila udaljena više od četvrt stoljeća), ova stolica, obično izrađena od oraha ili mahagonija, uključuje i utjecaj holandskih zanatlija koji su se preselili u Novi svijet. Rezbarenje, motiv školjke, jednostavan je ali lijep detalj, a sjedalo i noge šire su nego obično. Zamislite žensku modu tog vremena i shvatićete kako je savršeno ova stolica ugošćavala svoje gošće. Damama u voluminoznim haljinama s ogromnim volanima na svakom boku možda ne bi bilo ugodno u korzetima, ali bi se lakše smjestile na ove luksuzne stolice.

 

FAUTEIL STOLICA LUJA XV, 1755
2/20


Ovu divnu fotelju možete odmah prepoznati po zakrivljenim leđima, nježnim linijama i činjenici da izgleda kao da nosi elegantne rukave na svojim vješto rezbarenim rukama. To je možda najklasičnija i najpoznatija francuska antička stolica porijeklom iz doba kralja Luja XV. Kralj i njegova utjecajna ljubavnica, madame de Pompadour, bili su ljubitelji ne samo jedno drugoga već i finog, udobnog namještaja poput ove svestrane i relativno lagane stolice. Sa svojim lijepim rezbarijama elemenata poput košara, cvijeća i vrpci, sušta je suprotnost krupnom namještaju iz prethodne ere.

 

GEORGE III FAUX BAMBOO OTVORENA FOTELJA, 1775
3/20


Ako postoji bilo koja stolica koja izgleda tako sofisticirano, ali i prijatno kao ova fotelja od umjetnog bambusa, to još moramo vidjeti. Izrađene od mahagonija ili oraha, ove stolice pripadaju georgijanskoj eri namještaja, pokretu iz Engleske koji je isticao prozračnost, prostranost i delikatnost. Iako je izgled egzotičnog bambusa bio poželjan u dobu prije lakog međunarodnog transporta, pravi se bambus u to vrijeme nije koristio u proizvodnji stolica u Engleskoj. Ova brzorastuća trava morala bi se uvesti iz Azije, a nije bila dovoljno izdržljiva za relativno hladnu i mokru englesku klimu.

 

THONET BENTWOOD FOTELJA, MICHAEL THONET, 1830
4/20


Iako zakrivljeno drvo postoji od pronalaska točkova, bačvi i čamaca, 1830-ih je njemački proizvođač namještaja Michael Thonet savladao umjetnost parenja i savijanja drva kako bi izradio lagane stolice koje su i dalje cijenjene u svijetu. U to vrijeme kućanske potrepštine počinju se masovno proizvoditi; jedan od razloga popularnosti ove stolice bio je taj što je Thonet svoje kreacije svojevoljno plasirao u kataloge i međunarodne prodavnice. Stolice od savijenog drveta koje je dizajnirao Thonet i dalje se izrađuju u originalnoj fabrici, danas poznatoj kao TON, u Češkoj.

 

WASSILY STOLICA, MARCEL BREUER, 1925
5/20


Tokom doba jazza, modernizam je bio u procvatu zahvaljujući Bauhausu, njemačkoj školi za umjetnost i obrt u kojoj je studirao dizajner ove stolice Marcel Breuer. Radikalno ravne linije, jednostavnost, suzdržanost - ovi strogi pristupi dizajnu započeli su moderno doba. Nevjerovatno je kako stolica Wassily futuristički izgleda, s obzirom na to da je stara gotovo stotinu godina. Izrađena od čeličnih cijevi i tkanine, stolica je prvobitno nosila naziv B3. Kasnije je ime promijenjeno u Wassily u čast poznatog umjetnika Wassilyja Kandinskog, jer je volio stolicu, a on i Breuer bili su prijatelji i kolege. Ako ste ikada sjedili u njoj, znat ćete da je i stolica Wassily iznenađujuće udobna.

 

STOLICA BARCELONA, LUDWIG MIES VAN DER ROHE, 1929
6/20


"Manje je više." Ova oda minimalizmu pripisuje se dizajneru ove stolice i ocu moderne arhitekture, Ludwigu Miesu van der Roheu. Glatka koža, uredni dugmići i sjajne hromirane nožice, dozvollili su barcelona stolici da postigne veliki umjetnički i komercijalni uspjeh od svog stvaranja početkom 1930-ih. Ovo je vremensko razdoblje je začetak nebodera - lako je zamisliti ovu stolicu strogih pravilnih linija u jednoj od novih stambenih kula koje izazivaju strahopoštovanje.

 

TUBULARNA BRNO STOLICA, LUDWIG MIES VAN DER ROHE, 1929
7/20


Poznati arhitekta Ludwig Mies van der Rohe stvorio je ovu elegantnu stolicu za kuću koju je projektovao u Brnu, u bivšoj Čehoslovačkoj – otuda naziv stolice. Postoje špekulacije, međutim, da je stolica zapravo bila zamisao arhitektove suradnice Lilly Reich, jedne od rijetkih žena koja je dizajnirala komercijalni namještaj u industriji kojom dominiraju muškarci. Ono što ovaj komad namještaja čini kultnim je nevjerojatan konzolni dizajn: vijugavi cjevasti čelični okvir čini da njegovi gosti prkose gravitaciji.

 

CITÉ FOTELJA, JEAN PROVVÉ, 1930
8/20


Opuštene, nisko ležeće linije karakteriziraju ovu dnevnu fotelju izrađenu od čelika i kože koju je Jean Prouvé počeo dizajnirati krajem 1920-ih u Francuskoj. Stolica je tako očito proizvod svog vremena, osvježavajuće ležernih Roaring Twenties. Moda je bila okrenuta naglavačke, haljine koje grle figuru dizajnerice Coco Chanel pogurale su korzete i steznike u smeće, a muškarci su se počeli odijevati u sportsku, ležernu odjeću. U ovom povijesnom kontekstu, opušteni položaj sjedenja Cité-a ne iznenađuje. Njegova ergonomija potiče lako druženje ili čitanje do kasno u noć - prikladno, s obzirom da je dizajnirana za opremanje univerzitetske rezidencije u Nancyju u Francuskoj.

 

WOMB STOLICA, EERO SAARINEN, 1948
9/20


Stolica Womb cijeni udobnost i ergonomiju u prilično oštrom kontrastu sa modernističkim stolicama koje su joj prethodile. Do kraja Drugog svjetskog rata, ljudima je bio potreban povratak u jednostavnu udobnost mekanog sjedala. „Dizajnirao sam Womb stolicu jer se činilo da postoji potreba za velikom i zaista udobnom stolicom koja bi zauzela mjesto stare pretrpane verzije. Danas se više nego ikad prije moramo opustiti ”, rekao je jednom finsko-američki dizajner Eero Saarinen. Vječna privlačnost ove stolice je u tome što Saarinenova proklamacija i dalje vrijedi.

 

DAR, CHARLES I RAY EAMES, 1948
10/20


Ime DAR je skraćenica od Dining Armchair Rod. I dok izgleda kao da je stvoreno u posljednjoj deceniji - zahvaljujući savremenim materijalima poput plastike i hroma - ovo jednostavno sjedalo je nastalo kasnih 1940-ih i bilo je prva masovno proizvedena stolica od plastike. Dizajneri sa sjedištem u Kaliforniji, Charles i Ray Eames, debitirali su sa ovom stolicom u MoMA-u na takmičenju u jeftinom dizajnu namještaja, gdje je zauzeo drugo mjesto. Zanimljivo je da je upravo napredak u tehnologiji izrade proizvoda od plastike i fiberglasa razvijen tokom Drugog svjetskog rata omogućio dizajn DAR-a.

 

ŽIČANA STOLICA, CHARLES I RAY EAMES, 1951
11/20


Žičana stolica uvijek je pomalo neočekivan izbor, pa zamislite kako bi ovaj oblik iznenadio 1951. godine kada su ga stvorili kalifornijski dizajneri Charles i Ray Eames. Bračni par inspirirao se žičanim košaricama, pladnjevima i oblicima haljina nakon što su savladali savijene šperploče i plastične dijelove poput stolice DAR. Njihov prvi izazov bio je oblikovati i zavariti čelik na takav način da bude jak, ali lagan. Drugi je bio dizajnirati opcionalne jastučiće za sjedenje koji ne samo da će izgledati dobro i biti udobni i izdržljivi, već i ostati na mjestu. Stolica Wire živi zahvaljujući svojoj svestranosti i još uvijek je dostupna, sa ili bez jastučića.

 

DIAMOND STOLICA, HARRY BERTOTA, 1952
12/20


Možda ne čudi da je Diamond stolicu stvorio Harry Bertoia - dizajner koji je radio za Charlesa i Ray Eames, tvorce žičane stolice, druge popularne metalne stolice u povijesti. Ono što je Diamond stolicu učinilo pravim otkrićem nije bio samo njen žičani okvir, već valoviti oblik dijamanta. To je odvažan dizajn za razdoblje kada je Amerika postajala sve konzervativnija i zaljubljenija u glatki drveni namještaj i presvlake od tkanine.

 

STOLICA TULIP, EERO SAARTNEN, 1956
13/20


Bez obzira mislite li da stolica Tulip nalikuje jednostavnom cvijetu po kojem je dobila ime ili visokoj vinskoj čaši, definitivno izgleda fantastično. Kako to obično i ide, dizajneri i umjetnici razvijaju koncepte, motive i mode koji očaravaju svijet uvijek iznova, a stolica Tulip prethodila je velikoj kulturnoj promjeni koja se dogodila nekoliko godina nakon njenog izuma. Nijedna druga stolica ne prenosi tako lijepo futuristički duh minica i bijelih go-go čizama Swinging Sixties-a. Ljubitelji originalne TV emisije Star Trek iz kasnih 1960-ih mogli bi se sjetiti da se stolica Tulip pojavila na USS Enterprise.

 

EGG STOLICA, ARNE JACOBSEN, 1958
14/20


Nježne organske linije karakteriziraju Egg stolicu, dizajniranu krajem 1950-ih u Danskoj. Kao i brojne ikonične stolice koje su dolazile prije nje, i Egg stolica stvorena je za određeni projekat. U ovom slučaju, okretna, nagibna ležaljka bila je namijenjena predvorju i recepciji hotela SAS Royal u Kopenhagenu, koji je dovršen 1960. Godine 2008., za njegovu 50. godišnjicu proizvodnje proizvedeno je 999 specijalnih Egg stolica.

 

PANTON STOLICA, VERNER PANTON, 1960
15/20


Stolica Panton ponekad se naziva "najseksi od svih stolica" zbog svog fluidnog oblika i čestog pojavljivanja u modnim časopisima poput Voguea. Ironično je, dakle, da je tvorac Verner Panton očito inspiraciju za ovu plastičnu stolicu u fotelji pronašao u fabrici koja je izrađivala izrazito neseksipilne kante i zaštitne kacige. Sa svojim izuzetno širokim rasponom jarkih nijansi i zabavnim oblikom, stolica Panton najavljuje početak pop art pokreta, čiji su značajni umjetnici Andy Warhol i David Hockney. Panton stolica je prva konzolna stolica (što znači da nema stražnjih nogu) izrađena od plastike.

 

SHELL STOLICA, HANS WEGNER, 1963
16/20


Oslonjena na tri noge, umjesto na uobičajene četiri, stolica Shell i dalje poziva goste svojim širokim sjedištem u obliku krila i naslonjenim položajem. Njezin okvir od savijenog drveta i lučne linije takođe su oličenje danskog modernog stila i modernog stila sredine 20. vijeka. Ova ležaljka, koja se naziva i "nasmijana stolica", nije odmah pogodila javnost i nije se posebno dobro prodavala kada je izvorno proizvedena. No, devedesetih godina kolekcionari i dizajneri enterijera ponovno su otkrili stolicu i postala je best seller klasik.

 

HIGH STICKING STOLICA, RANG GEHRY, 1990
17/20


Dolikuje da bi arhitekta rođen u Torontu svojoj stolici dao ime nadahnuto hokejem, zar ne? Kada je Frank Gehry - arhitekt odgovoran za svjetski poznati muzej Guggenheim u Bilbau - dizajnirao ovu stolicu izrađenu od furnira javora, New York Times ju je pozdravio kao instant klasik. Brojni su muzeji prikazivali stolicu High Sticking prije nego što je bila dostupna javnosti. Stolica od punog drveta zaista podsjeća na hokejske palice, ali i trake i sanduke.

 

PRINCE AHA STOLAC, PHILIPPE STARCK, 1996
18/20


Ovaj jednostavni stolac varljivo je fleksibilan. Može se preokrenuti za upotrebu na oba kraja, a poklopci se podižu kako bi se osiguralo i skladište. Njegov dizajner, Philippe Starck, stvorio je ovo i druga plastična remek-djela kao odgovor na zasićenje jeftinih plastičnih stolica koje su preplavile tržište. Svako ko je proživio devedesete sjetit će se da je ovo bio početak kulture brze mode, kada su cijene robe padale, zajedno s kvalitetom. Stolac Prince AHA zamišljen je kao demokratska folija prema tom silaznom trendu.

 

LOUIS GHOST STOLICA, PHILIPPE STARCK, 2000
19/20


Istorija se ponavlja, ali u ovom slučaju je čudesno reinterpretirana. Louis Ghost stolica referira se na prethodno spomenutu kraljevsku stolicu Luja XV koja je nastala više od dva vijeka prije nje. "Niste sigurni šta je to tačno, ali svi to prepoznaju i vide kao nešto poznato", rekao je Starck. Udobna je; pristupačna u odnosu na druge kultne stolice; i otporna za habanje. Također je započela renesansu prozirnog nameštaja od polipropilena / akrila, koji je svoj prvi procvat imao 1970-ih.

 

MASTERS STOLICA, PHILIPPE STARCK I EUGENT QUITLLET, 2009
20/20


Masters stolica došla je do svog imena iskreno - inspirisana je trima kultnim stolicama iz prošlosti i njihovim "gospodarima". DAR stolica u stilu Eiffelovog tornja dizajnera Charlesa i Ray Eames, stolica Tulip Eera Saarinena i Series 7 Arne Jacobsena, sve doprinose pojednostavljenom obliku i naslonu tkanog izgleda. Poput stolice Louis Ghost, napravljena je od jednog komada polipropilena i može se slagati. Pošto je na sceni tek 11 godina, vrijeme će pokazati da li se izdvaja kao klasik. Međutim, sudeći po njegovom elegantnom obliku i svestranosti kao unutrašnjeg ili vanjskog mobilijara, mislimo da hoće.

Ilustracije: Emilie Simpson
www.styleathome.com 

 

PODJELI: